BlogRozcięgno podeszwowe

Rozcięgno podeszwowe – Co warto wiedzieć.

Podeszwowa strona stopy to nie tylko zapalenie rozcięgna podeszwowego i ostroga piętowa.‼️

🔔Jak się zdejmie skórę, tkankę tłuszczową i nasze rozcięgno podeszwowe to się okazuje, że jest tam o wiele więcej struktur które mogą dawać objawy bólowe w okolicy pięty jednocześnie się do niej przyczepiając. Warto zwrócić na nie uwagę bo często nas problem trwa dłużej niż powinien i może być po prostu źle zdiagnozowany. Fizjoterapia i terapia manualna ma wiele do zaproponowania w przypadku takich problemów ale być dokładnie nacelowana na problem pacjenta.

Mamy tam miedzy innymi:
✳️odwodziciel palucha
✳️odwodziciel palca małego
✳️zginacz krótki palców
✳️czworoboczny podeszwowy

Jest też więzadło podeszwowe długie ( zdjęcie ostatnie ) oraz trakty nerwowe i naczyniowe

✳️nerw podeszwowy boczny i przyśrodkowy‼️

✳️tętnice i żyły

Zdjęcia pokazują poszczególne warstwy mięśniowe, więzadłowe i naczyniowe.

Zanim „wjedziecie” w stopę piłeczka golfowa lub ja zalecicie swoim pacjentom warto zastanowić się co tak naprawdę jest przyczyna waszego lub waszego pacjenta bólu.

⚠️Nie twierdzimy ze rolowanie stopy jest nieskuteczne bo sami je stosujemy i zalecamy. Bardziej chcemy Was przekazać ze stopa to coś więcej niż terapia na rozciągnie podeszwowym.

Mamy też materiał na YT w którym mówimy o rolowaniu rozcięgna. Serdecznie zapraszamy. Znajdziecie go TUTAJ

Zdjęcia są zapożyczone z atlasu anatomii człowieka od @medpharmpolska . Wprowadziliśmy jedynie drobne modyfikacje podkreślając struktury.

Pamiętajcie ze wiedza anatomiczna to podstawa dobrej diagnostyki i zawsze warto ją zgłębiać ‼️

UWAGA UWAGA !!!

Brak poduszki tłuszczowej pod piętą też może być przyczyną bólu pięty i ostrogi piętowej. Warto wtedy zaopatrzyć się w odpowiednie obuwie lub indywidualnie dobrane wkładki ortopedyczne.

Ostatecznością według nas powinno być ostrzykiwanie sterydami okolicy pięty. Takie postępowanie w późniejszym etapie utrudnia fizjoterapię i wydłuża proces rehabilitacji. Zastrzyki powinny być ostatecznością !!

Jeśli chcecie być na bieżąco z naszymi materiałami to zapraszamy Was również serdecznie na nasz INSTAGRAM

Na zakończenie wrzucamy materiał o rolowaniu rozcięgna podeszwowego, cenne wskazówki przy pracy ze stopą